Ο Μαρξ… στη Βενετία

By 21 Μαρτίου 2015 Πολιτισμός No Comments
ΚΕΦΑΛΑΙΟ_ΜΑΡΞ_ΒΙΒΛΙΟ_ΕΡΓΟ_ΤΕΧΝΗΣ_200315

Ποιος θα φανταζόταν ότι ο Καρλ Μαρξ θα έκανε απόβαση στη καρδιά του χρηματιστηρίου της Τέχνης και ότι το Κεφάλαιο θα γινόταν το απόλυτο μπιεναλικό έργο.

Την ανάγνωση των τεσσάρων τόμων του Κεφαλαίου του Καρλ Μαρξ ως έργου τέχνης προτείνει ο Οκούι Ενγουίζορ, καλλιτεχνικός διευθυντής της 56ης διοργάνωσης της Μπιενάλε της Βενετίας, που φέτος κλείνει τα 120 χρόνια.

Πώς προσεγγίζουμε το Κεφάλαιο σήμερα;

Μπορεί η τέχνη να προάγει μια ριζοσπαστική θεώρηση του κόσμου, ανατρέποντας τα δεδομένα και αναπτύσσοντας κριτική στάση στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία μας;

Για τον γεννημένο αμφισβητία, νιγηριανής καταγωγής, Οκουι Ενγουίζορ, το στοίχημα είναι, κατά πόσο οι 136 καλλιτέχνες από 53 χώρες θα καταφέρουν να κάνουν μια νέα ανάγνωση και να συνομιλήσουν με το έργο του Μαρξ.

Άλλωστε, ο τίτλος της θεματικής, «All the word’s futures» (Του κόσμου όλα τα μέλλοντα), που ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής έχει θέσει, προετοιμάζει το κοινό για μια νέα προσέγγιση της τέχνης, έξω από στερεότυπα και ιδεολογικές αγκυλώσεις και μέσα στην πραγματικότητα που ζούμε σήμερα.

«Οι ρίξεις που περιβάλλουν σήμερα κάθε γωνιά του παγκόσμιου τοπίου θυμίζουν τη σκόνη από τα συντρίμμια προηγούμενων καταστροφών. Οι ριζικές αλλαγές των τελευταίων δύο αιώνων από τη βιομηχανική στη μεταβιομηχανική νεωτερικότητα, την τεχνολογική και ψηφιακή εξέλιξη, από τη μαζική μετανάστευση στη μαζική μετακίνηση, τις περιβαλλοντικές καταστροφές έως τις συγκρουσιακές γενοκτονίες, το χάος, αλλά και τις υποσχέσεις, προσέφεραν εκπληκτικά θέματα διερεύνησης σε καλλιτέχνες, συγγραφείς, σκηνοθέτες, μουσικούς και συνθέτες. Και η φετινή Μπιενάλε σκοπεύει να αφιερώσει τις εκδηλώσεις της σε αυτή την ανανεωμένη σχέση τέχνης και καλλιτεχνών με τη σημερινή πραγματικότητα» εξηγεί ο Ενγουίζορ.

Θέτοντας ως στόχο να διαβάσουμε κυριολεκτικά και ζωντανά το Κεφάλαιο, ο επιμελητής της Μπιενάλε (υπεύθυνος για σημαντικές εκθέσεις, όπως η Dokumenta 11, στο Κάσελ) παρουσιάζει τη δική του πρόταση. Γι” αυτόν τον σκοπό, στον χώρο του κεντρικού περιπτέρου, ο αρχιτέκτονας, Ντέιβιντ Αντζάγιε, σχεδίασε την «Αρένα», μια σκηνή αντιπαραθέσεων και γόνιμων συγκρούσεων. Καθημερινά και για επτά μήνες, κατά την επτάμηνη διάρκεια της διοργάνωσης (9/5 -22/11), το κοινό θα μπορεί να δει και να ακούσει επαγγελματίες ηθοποιούς να διαβάζουν το Das Kapital σε σκηνοθεσία του Αϊζακ Τζούλιεν.

Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που θα αναμετρηθούν με «το πιο μεγάλο δράμα της εποχής μας» συναντάμε τον σκηνοθέτη Στιβ ΜακΚουίν (12 χρόνια σκλάβος), τη Σαντάλ Άκερμαν, την Κουβανή αντιφρονούντα Τάνια Μπρουγκέρα.

Φυσικά, όλοι έχουμε διαβάσει το Κεφάλαιο. «Εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, μπορούμε να το διαβάζουμε καθημερινά, διαφανώς, στα δράματα και τα όνειρα της ιστορίας μας, στις συζητήσεις και τις συγκρούσεις της, στις ήττες και τις νίκες του εργατικού κινήματος, τη μόνη μας ελπίδα και πεπρωμένο», γράφει ο Λουί Αλτουσέρ στο συλλογικό Να διαβάσουμε το Κεφάλαιο.

«Όμως είναι ουσιαστικό», υποστηρίζει, ο Ενγουίζορ, να ασχοληθούμε και με τους τέσσερις τόμους, γραμμή τη γραμμή, με τα διαγράμματα και τους πίνακές τους, κατεβαίνοντας έως τη γη της επαγγελίας του κέρδους, του τόκου και του δανεισμού». Για να συναντήσει ο αναγνώστης – θεατής στην αρχική της μορφή την εμπειρία της ανάγνωσης. «Και να τον οδηγήσουν τα ίχνη της πρώτης ανάγνωσης», σύμφωνα με τον Αλτουσέρ,»σε μια δεύτερη που οδηγεί μακρύτερα».

 

Πηγή: Αυγή

Συγγραφή: Κωστούλα Τωμαδάκη

Σύνδεσμος: http://www.avgi.gr/article/5397996/o-marx-sti-benetia

Leave a Reply


− 2 = επτά